Tips Tangani Stress Agar Dapat Nikmati Hidup Secara Sihat

Stress atau tekanan bukan sahaja memberi kesan buruk kepada emosi, tetapi kepada kesihatan juga. Sampai pada satu tahap ia boleh melemahkan sistem imun badan. Sebab itulah orang yang selalus tress mudah jatuh sakit.

Orang yang selalu mengalami stress akan kehilangan tenaga untuk menjalani kehidupan seharian. Jika ia terus berlaku, ia akan menyemai kesan negatif di dalam kehidupan dan boleh menyebabkan kemurungan dan membawa kesan buruk yang lain. 

Namun, kita boleh mengaplikasikan beberapa tips tangani stress yang dapat membantu agar kita dapat menikmati hidup secara sihat.

KESAN BURUK AKIBAT STRESS
Stress akan mengakibatkan banyak kesan buruk seperti:

1. Melemahkan Sistem Pertahanan Badan
Jika ia berlaku, ia akan menyebabkan banyak kesan buruk kepada kesihatan seperti kanser, tekanan darah tinggi dan juga masalah jantung. Ketika kita stress, perasan tak kadar dengupan jantung tidak terartur dan laju. Jantung akan berkerja keras untuk mengepam darah ke seluruh badan. Dan ia semestinya tidak baik untuk jantung yang sihat. Begitu juga penyakit kanser. Virus kanser akan lebih cepat merebak jika pengidap kanser selalu tertekan. Ia amat bahaya hingga boleh meragut nyawa!

2. Berisiko Untuk Sakit Jantung
Tahukah anda bahawa penyakit jantung adalah penyebab kematian yang tertinggi di dunia?. Dan kebanyakan penyakit jantung bermula dengan stress! Peningkatan tekanan darah yang mendadak dan debabaran jantung yang berterusan adalah antara tanda-tandanya. Jika anda selalu berhadapan dengan stress dan mempunyai tanda-tanda atau gejala tersebut, berusahalah menanganinya sebelum terlambat. Kerana ia boleh membunuh!

3. Stress Menyebabkan Kulit Bermasalah.
Pernah tak jika anda stress tiba-tiba muncul jerawat pada wajah? Bukan itu sahaja sebenarnya, stress akan menyebabkan perubahan hormon kepada badan dan akan menyebabkan masalah kulit lain seperti kulit kering berminyak, kulit menjadi sensitif dan sebagainya. Tentu anda tidak mahu kelihatan lebih tua dari usia bukan?. 


PUNCA-PUNCA STRESS
Untuk menangani stress, kita hendaklah tahu apakah punca-punca yang boleh menyebabkan stress supaya kita dapat mengelakkan ia daripada tersu berlaku. Antara punca stress ialah dari segi luaran dan dalaman iaitu:

a) Punca Stress Luaran:
  • Keinginan untuk melakukan sesuatu secara terbaik atau sempurna
  • Tidak ada keyakinan diri
  • Mudah berputus asa
  • Kurang pengetahuan dalam ilmu agama
  • Desakan untuk mendapat pujian dan penghargaan
  • Gagal menguruskan masa
  • Terlalu sibuk dengan pekerjaan
  • Perpisahan, perceraian atau  kematian orang yang tersayang

b) Punca Stress Dalaman:
  • Majikan atau ketua yang terlalu mendesak
  • Masalah kerja
  • Masalah kewangan
  • Masalah dari pasangan
  • Masalah anak-anak, kawan, kawan dan keluarga

TIPS TANGANI STRESS
Apabila kita telah tahu apakah punca-punca terjadinya stress, maka bolehlah kita mengamalkan beberapa tips untuk menanganinya agar ia tidak berulang lagi:

1) Makan Makanan yang Seimbang
Makanan makanan yang seimbang dapat memberi tenaga untuk menjalani kehidupan seharian. Apabila tubuh mendapat zat dan nutrien yang cukup dari makanan, ia akan mempengaruhi sistem tubuh untuk berfungsi dengan baik. Anda juga digalakkan untuk mengambil protein, vitamin B12 dan B6, asid folik dan juga mineral.

2) Pastikan Mendapat Rehat Yang Cukup
Badan kita perlukan rehat apabila penat bekerja. Jika tidak cukup tidur, fikir baik-baik. Badan yang tidak cukup rehat cenderung untuk mengalami emosi yang tidak stabil, mudah marah dan sebagainya.

3) Sokongan Dari Orang Sekeliling.
Jika ahli keluarga kita tak kiralah anak, adik beradik isteri atau sesiapa sahaja yang kelihatan tidak gembira dan kemurungan, eloklah kita berikan ruang, dan bertanya jika ada apa-apa masalah. Berikan perhatian dan jangan ambil mudah walaupun anak kita yang masih kecil bertindak bukan seperti biasa. Dengan memberikan perhatian dan meluangkan masa, akan mengurangkan rasa stress yang mereka alami.

4) Selalu Mengamalkan Berfikiran Positif.
Sebagai seorang manusia, kita hendaklah sentiasa berfikiran positif. Kita tidak perlu untuk memikirkan perkara yang remeh temeh, umpama ia satu masalah besar yang tidak adapt diselesaikan. Sesuatu perkara itu ada jalan penyelesaiannya bukan?

5) Belajar Redha Menerima Ketentuan.
Sebagai orang Islam atau agama lain sekali pun, kita hendaklah mendidik hati kita supaya sentiasa redha dan menerima apa yang berlaku di sekeliling kita. Pasti ada hikmah dan rahmat yang besar di sebalik kejadian yang membuatkan kita tertekan. 

6) Minta Bantuan Dari Orang Yang Lebih Pakar
Seeloknya, jika berhadapan dengan perkara yang memberi tekanan kepada kehidupan kita, berjumpalah dengan orang yang betul. Seperti kaunselor, atau sesiapa sahaja yang kita boleh rujuk. Jangan membuat tindakan melulu dan apabila kita berkongsi masalah dengan mereka yang pakar, tentu ada nasihat atau panduan serta dapat membantu kita mencari jalan keluar dengan lebih baik.

Jom kita ikuti bagaimana Puan Zaliana, seorang Pegawai Kewangan di UITM Johor Bahru ini mengatasi masalah stress dan anxiety disorder yang dihadapinya sehingga menjejaskan kesihatan dan kerjayanya.


BAGAIMANA STRESS DAN ANXIETY DISORDER DAPAT DIKAWAL
 
Assalammualaikum. Saya Azliana Mohd Azlan (Yana). Berusia 34 tahun. Bekerja sebagai Pegawai Kewangan di Pejabat Bendahari, Universiti Teknologi Malaysia, Johor Bahru. 
 
 

Saya berminat untuk berkongsi kisah bagaimana saya menangani stress dan anxiety disorder dengan produk Shaklee. 

STRESS MENJADI-JADI DENGAN PELBAGAI TUGAS DI PEJABAT, JADIKAN MAKANAN SEBAGAI PENGUBAT STRESS APABILA IA MENYERANG.

Tugas di pejabat, berdepan dengan dateline, pelbagai bentuk tugas adhoc, dan Pegawai Atasan yang sangat demanding menjadikan stress saya semakin menjadi-jadi.

Apabila stress menyerang, saya sering menjadikan makanan sebagai stress buster. Ini adalah sangat tak sihat!

Oleh itu, tabiat meredakan stress dengan makan membuatkan saya yang juga merupakan seorang isteri yang sedang berikhtiar untuk hamil (TTC) sukar.
 
BERAT BADAN SUSAH NAK TURUN, MENGGANGGU IKHTIAR UNTUK HAMIL SERTA MENGALAMI ANXIETY DISORDER YANG BERTAMBAH TERUK.

Mengapa sukar? Kerana susah nak turunkan berat badan dek kerana tabiat makan yang tidak sihat.

Ditambah lagi dengan anxiety disorder yang makin teruk dek kerana stress yang melampau tadi.

Anxiety disorder bukanlah perkara main-main. Ianya membantutkan perjalanan kehidupan seharian sebenarnya. Tak percaya? Tanyalah mereka yang sering mengalami anxiety & stress attack.

Sweaty palm yang teruk adalah antara simptom anxiety disorder yang paling jelas.
 
DICADANGKAN AMBIL B KOMPLEKS SHAKLEE UNTUK MEMASTIKAN STRESS DAN ANXIETY DISORDER DITAHAP YANG TERKAWAL.
 
Akhirnya demi untuk memastikan stress dan anxiety level berada di tahap yang terkawal dan tidak memudaratkan diri sendiri, Yana dicadangkan untuk consume B-Complex.
 
B KOMPLEKS BANYAK MEMBANTU, LEBIH RASA TENANG
B-Complex banyak membantu Yana jadi lebih tenang dan tidak terlalu stress. Kalau dulu, asyik nak marah-marah je walaupun sikit hal. Tapi sekarang lebih tenang dan tak stress kerana benda-benda kecil. Anxiety level pun dah lebih baik.
 
SELERA MAKAN YANG DAHULU TERUK, TAPI SEKARANG MAKAN SECARA SEDERHANA, BADAN RASA RINGAN.
Kalau dulu asyik nak makan je tiap kali stress, tapi sekarang Yana perasan selera makan dah sederhana. Maksudnya tidak la asyik fikir nak makan je. Badan pun rasa lebih ringan.

TIADA RAMBUT GUGUR DENGAN BANYAK LAGI!
Satu lagi, dek kerana B-Complex ni, Yana perasan yang rambut dulu yang gugur dengan banyak, sekarang dah tak teruk la! Yana sebenarnya terpaksa potong rambut sebab rambut yang selalu gugur. Penuh atas katil rambut yang gugur, masa mandi jangan cakap la. Alhamdulillah sekarang tidak lagi!
 
BADAN TAK LESU WALAUPUN SEHARIAN DI PEJABAT.
Satu lagi yang paling best, badan tak lesu, walaupun seharian melayan kerja di pejabat.

ADD OSTEMATRIK. BANTU SEMANGAT UNTUK BERIBADAH.
Selain consume B-Complex, Yana juga consume Ostematrix. Yang ini memang favourite supplement sebab ianya bantu Yana lebih semangat untuk beribadat.

Nak tau kenapa? Sebab kaki dah tak ‘kruk kruk’. Dah tak sakit. Kalau dulu masa nak solat sakit lutut dan terpaksa guna kerusi walaupun hakikatnya umur tidaklah tua sangat. Tapi sebab badan yang berat dan kaki letih tampung berat badan. Alhamdulillah sekarang tidak lagi!
 
PROSES PEMBUANGAN LEBIH LANCAR.
Selain dari kaki dah tak ‘kruk kruk’ lagi, proses membuang pun makin lancar dan selesa. Tak simpan lama-lama dah dalam usus. Ini buatkan badan tak lesu dan letih. Badan pun rasa ringan.

Yana kalau badan letih, lepas pekena 2 biji Ostematrix, Alhamdulillah tidur dengan lenanya macam bayi, bak kata Suami. Hehehe.

Alhamdulillah dengan produk Shaklee yang banyak manfaatnya, kesihatan dapat diperbaiki. Jika konsisten tentu akan dapat lihat kesannya, semuanya dengan izin Allah SWT. Insya Allah.

Sekarang Yana baru berjinak-jinak nak consume GLA Complex untuk betulkan hormon dan cantikkan menstruation cycle. Kalau dah cantik cycle, baru la senang nak ‘lekat’. Doakan Yana ye!

Ini adalah serba sedikit kisah testimoni Shaklee Effect Yana.

Semoga ini dapat memberi manfaat kepada mereka yang senasib dengan Yana. Allah suka hambaNya yang berusaha kan? Tidak ada benda yang jatuh dari langit, hendak sihat pun perlu usaha tau.

Sekian.
 
Alhamdulillah. Shaklee suplement semulajadi dah bantu ramai orang yang berhadapan dengan masalah kesihatan supaya lebih baik. Kita hanya berusaha, segala kesembuhan hanya dari Allah.
 
Antara vitamin yang diamalkan oleh Puan Yana tadi yang sangat membantu melegakan stress dan anxiety disorder beliau ialah:
 
B Kompleks Shaklee

  • Membantu menukarkan makanan kepada tenaga
  • Penenang semulajadi
  • Tekanan, kemurungan, insomnia, stress
  • Baiki masalah kulit kepala, beruban dan gugur
  • Mencegah anemia
  • Baik untuk mata

 
Ostematrix Shaklee

  • Meredakan migrain, sakit belakang
  • Beri tidur yang lena, menyegarkan tubuh apabila bangun pada waktu pagi
  • Elakkan cramp
  • Meredakan sembelit, buasir semasa hamil dan berpantang

 
GLA Kompleks

  •  Menguatkan imun badan
  • Melambatkan penuaan
  • Menstabilkan hormon
  • Bagus untuk saraf
  • Mengawal kencing manis
     
     
     Stress sebenarnya boleh mebunuh dan memberi banyak kesan buruk kepada kehidupan, tetapi ia tidak perlu jadi begitu. Bergantung kepada kita untuk berusaha mengelakkan ia dari tersu membelenggu diri. Katakan tidak kepada stress!.
     
    Anda boleh hubungi saya sekiranya untuk konsultasi lanjut seperti info di bawah:

    Puan Harisatun Nida bt Abd Rashid
    Call/sms/wasap: 0164225314
    Facebook: Harisatun Nida bt Abd Rashid
    FanPage: Harisatun Nida bt Abd Rashid MJE

    Jangan ragu-ragu untuk bertanya kepada saya. Saya sedia membantu.

    Pengedar Shaklee No 1 Selangor.
    Penghantaran sekitar Bandar Baru Bangi, Bandar Seri Putra, Taman Impian Putra, Bangi Avenue, Bukit Mahkota.
     
     
     
     

 
 
 

No comments:

Post a Comment

Punca dan Cara Buang Angin Dalam Badan Paling Berkesan!

Badan rasa berangin, mula rasa loya, pening dan nak muntah. Tapi tersekat. Ia juga boleh menyebabkan perut kembung akibat daripada angin ya...