5 Langkah yang Wajib Ibu Buat Selepas Bersalin Secara Caesaran

Ramai ibu-ibu memilih untuk berpantang secara moden selepas melahirkan bayi. Tetapi ia tidak bermakna berpantang secara tradisional dilupakan. begitu juga dengan bersalin secara caesaran, ia tidak bermakna ibu-ibu boleh culas untuk mengamalkan berpantang.


Menurut perawat berpantang dan terapis dari UIS Special  Theraphy Sdn Bhd, Nur Syatirah Shuib, ibu yang berpantang secara caesaran ini perlu lebih berpantang dari mereka yang bersalin secara normal. 

5 langkah yang wajib ibu buat selepas bersalin secara caesaran ialah:

1) Minum Air Halia
Sejurus anda bersalin, anda digalakkan untuk minum air halia yang dicampur dengan madu untuk mengelakkan batuk selepas pembedahan berikutan suhu yang sejuk di dalam bilik pembedahan. Selain itu, halia juga dapat mengelakkan rasa loya akibat angin yang banyak di dalam perut. Ibu jangan risau kerana segelas air halia tidak menyebabkan bayi anda kuning.


2) Menyapu Minyak Herba
Selepas bersalin, ibu digalakkan untuk menyapu minyak herba pada seluruh badan bertujuan untuk menghangatkan tubuh dan mengelakkan angin memasuki badan. Jika gagal berbuat demikian, dikhuatiri ibu akan menggigil disebabkan oleh kesejukan atau angin masuk dalam badan. 

3) Berbengkung Dengan Cara yang Dikhaskan
Ibu yang bersalin secara caesaran pasti berasa gerun untuk bergerak.  maka, cara yang paling mudah ialah dengan memakai bengkung dengan cara yang betul. Ada dua cara untuk memakai bengkung dengan cara yang betul iaitu:

1) Cara pertama ialah memakai strap on binder- di mana minyak herba hendaklah disapu pada perut dan pinggang terlebih dahulu sebelum memakai bengkung. ia bertujuan untuk membantu pengeluaran angin panas di dalam badan dan melawaskan pengeluaran darah bantal dan darah bayam bersama darah nifas. bengkung bertali yang panjang hingga ke paha pula boleh dipakai setelah dua minggu selepas luka pulih supaya ia tidak menekan luka jahitan. 

2) Cara yang kedua pula ialah, dari rakan perbidanan Nur Syatirah iaitu Puan Nor Asmah bt Mohammad, untuk luka cepat kering, ibu perlulah melapik luka pembedahan dengan tuala wanita sebelum memakai bengkung bertali setelah menyapu minyak herna pada kawasan perut. Labuh bengkung mestilah melepasi paras peha untuk mengelakkan bengkung menekan bahagian luka pembedahan.

4) Konsisten dan Berdisiplin dalam Mengamalkan Vitamin atau Herba
Perkara yang paling penting bagi ibu yang bersalin caesaran ialah mestilah berdisiplin mengamalkan pengambilan vitamin atau jamu secara konsisten selama sekurang-kurangnya 6 bulan pertama. Ia adalah kerana ibu berisiko tinggi untuk rasa kebas-kebas dan kesejukan apabila tersalah makan dan bayi juga akan mudah kembung.

5) Amalkan Mandi Herba Sehingga Nifas Kering
Akhir sekali, ibu dinasihatkan untuk amalkan mandu herba sehingga darah nifas betul-betul kering. ibu yang bersalin secara caesaran juga perlu bertungku, tidak semestinya bertungku pada bahagian perut, tetapi boleh bertingku pada bahagian pinggang atau punggung untuk melancarkan darah dan menghilangkan lenguh-lenguh badan.

Berpantang dengan Vivix Shaklee, Badan Lebih Cergas, Luka Cepat Sembuh.

Wah! Menarik bukan. Bagaimana vivix bertindak. Secara umumnya vivix shaklee adalah sangat tinggi antioksidan dan resveratrol yang bukan sahaja melindungi sel, malah juga DNA. Sistem dalam badan kita akan dapat berfungsi dengan baik jika sel kita sihat. Maka, proses penyembuhan selepas bersalin juga akan berjalan dengan baik. 

selain itu juga, vivix bertindak memberikan tenaga kepada pusat janakuasa utama dalam badan iaitu mitokondria. semakin banyak mitokondria terhasil, maka semakin banyak tenaga dapat dihasilkan. maka hasilnya, badan akan rasa lebih cergas dan sihat. 

Apa kata mereka yang telah mengamalkan vivix semasa berpantang?

VIVIX,  SUPLEMEN TERBAIK UNTUK IBU BERPANTANG, MUKA MAKIN CERAH DAN BERSERI.


"Saya ambil vivix sebagai alternatif untuk mengelakkan dari pengambilan vitamin-vitamin lain sebab saya ni jenis payah nak konsiten kalau nak kena telan banyak-banyak terumatanya dalam bentuk kapsul atau tablet. Amazing experience apabila saya mengambil vivix dalam tempoh berpantang bayi ketiga saya iaitu Qaisarah. 

saya tak ambil apa-apa ubat dari klinik untuk sembuhkan luka atau ubat kecutkan rahim dari mana-mana klinik swasta. Alhamdulillah, luka bersalin sembuh dalam masa kurang 14 hari. Anak-anak saya dari sulung sampaila yang baby ni kena kuning. Saya hanya upkan dose dari satu sudu ke dua sudu daily. Alhamdulillah, bacaan kuning baby back to normal dalam masa 1 minggu. Syukur sangat-sangat sebabtak perlu ulang alik ke hospital. Fobia, sebab abang dan kakaknya kena refer ke hospital sebab bacaan kuning memang tinggi. 

Yang rasa seronok sangat dalam pantang, kawan-kawan yang datang ziarah akan tegur kulit saya. berbeza sangat-sangat. dulu kulit saya kusam...tapi sekarang makin cerah dan kesan parut-parut lama beransur hilang. 

Masuk kerja selepas berpantang, kawan-kawan tegur saya makan apa sebab kulit makin cerah dan berseri-seri. Suami saya pun perasan. saya ingat dia cakap saja-saja. tapi bila kawan-kawan kata benda yang sama, saya pun perasan, kulit saya dah tak kusam macam dulu lagi."

LUKA BERSALIN TERBUKA, SAMPAI TAK BOLEH JALAN DAN TAK BOLEH DUDUK


"Bersalinkan Maryam secara normal dan vacum. 2 hari sakit tak dapat tidur, seminggu di hospital, 2 kali induce.

Sehari balik dari hospital, maryam demam panas dan kuning naik tinggi. Jadi kena masuk nicu.

5 hari dia di NICU, Ainul ulang alik 2-3 kali ke DEMC setiap hari untuk hantar susu.

Jahit kat bawah yang " banyak" belum sembuh.. asyik bergerak ke sana sini sampai 1 tahap ainul nak berjalan pun sakit giler. nak duduk lagi la. sampai dalam kereta menangis dekat husband sebab tak boleh nak duduk pun. nak duduk pun takut. huhuu

Ya ALLAH sakitnya.

Nak duduk sakit..

Nak berjalan lagi la sakit..

Sampai nak duduk menanges.. huhuhu


Last pilihan Ainul makan VIVIX. dulu rasa vivix ni MAHAL la. Tapi bila dah SAKIT , MAHAL dah tak nampak dah. Yang PENTING sakit hilang.

3 Hari konsistent makan setiap hari....

ALHAMDULILLAH.. lega sangat. Dah takde pedih, sakit nak duduk, berjalan. Siap boleh pakai seluar
.

BONUS lagi bila makan vivix semasa berpantang ni:

1. SUSU MERIAH. memang dalam pantang susu memang banyak. tapi kali ni ' lain sangat ' .. sampai demam pulak bengkak susu. Alhamdulillah dapat bayak buat stok ebm untuk anak.

2. Darah kotor berketul ketul keluar. cerita dekat akak mengurut. dia cakap bagus darah tu keluar. darah tu kalau tak keluar bahaya. bahaya kalau darah nifas ni tak keluar betul betul. keluar habis. pernah baca darah nifas yang tak bersih boleh jadi kanser.

3. Badan rasa segar, sedap la orang cakap. takde la lemau semacam. badan bertenaga. boleh uruskan anak anak walaupun pantang sendiri. muka pun tak pucat sebab peredaran darah berjalan lancar
.

Kalau rasa set berpantang banyak bebenor nak kena telan, ambil je vivix ni je rasanya dah cukup. ALL in 1.

Memang berbaloi makan vivix masa pantang. Sangat puas hati. Next berpantang pun akan pastikan vivix ada pada hari pertama bersalin nanti. baru la luka cepat sembuhkan

Terima kasih kerana hadir dalam hidup saya.

Terima kasih sebab kembalikan senyuman saya."


LUKA BERSALIN PULIH DALAM MASA 10 HARI


RESVERATROL BANTU SEMBUHKAN LUKA BERSALIN CEASER

Bagaimana? teruja dan tak sabar-sabar untuk mengamalkan vivix semasa berpantang bukan?. Jom hubungi saya untuk dapatkan vivix dan saya akan ajarkan cara-cara pengambilan vivix dengan betul.


Harisatun Nida bt Abd Rashid (Nida)
ID No : 987151 

SMS/WhatsApp : 0164225314

fbfanpage: Harisatun Nida bt Abd Rashid MJE

Instagram: shakleebangi_bynida

Kawasan COD: Bandar Baru Bangi-Bukit Mahkota-Impian Putra-Bandar Seri Putra









1 comment:

Cara Mudah Hamil untuk Wanita yang Mengalami PCOS

Mengalami PCOS atau Sindrome Ovari Polikistik amat menggerunkan lebih-lebih lagi kepada wanita. Tunggu dulu, sebenarnya PCOS bukanlah berma...