Rawatan Alternatif Bagi Penyakit Vertigo Supaya Cepat Sembuh

Apakah penyakit vertigo sebenarnya?. Vertigo ialah gejala pening dan sakit kepala yang terlampau, telinga berdesing, unbalance dan tidak boleh bunyi bising. 

Rasa sakit pada bahagian belakang kepala, sekitar mata hingga atas kepala. Semasa pening juga pesakit merasakan seolah-olah berpinar dan kawasan sekelilig berputar. 


Penyakit vertigo biasanya terjadi di kalangan orang dewasa dan warga tua. Pada awalnya, penyakit ini hanya rasa pening sahaja dan boleh jadi lebih teruk daripada itu. 

Penyakit vertigo sangat bahaya hingga boleh membawa maut. Amat penting untuk kita ketahui tanda-tanda penyakit vertigo agar dapat diatasi dengan segera.


Penyebab Vertigo

Vertigo pada peringkat awal ialah pening kepala biasa. Namun, jika tidak dirawat dengan baik, gejala pening kepala akan menjadi lebih teruk iaitu vertigo. Penyebab penyakit vertigo biasanya adalah salah satu jangkitan yang terjadi pada bahagian dalam telinga. Berikut ialah beberapa sebab vertigo terjadi iaitu:

  • Gangguan Pada Telinga Dalam.Telinga baahagian dalam adalah berfungsi unuk menyampaikan signal khusus dari luar untuk sampai ke otak. sistem ini juga membantu tubuh untuk menyeimbangkan badan. namun, pendpesakit vertigo sistem ini tidk berfungsi dengan baik sehingga pesakit hilang keseimbangan badan dan merasa seolah-olah berpusing. Ia selalu terjadi kepada warga tua.
  • Jangkitan Dalam Telinga. Jangkitan pada bahian telingan dalam juga boleh menyebabkan penyakit vertigo menjadi lebih teruk. Pada awalnya, jangkitan hanya terjadi pada bahagian dalam telinga sahaja, namun akan merebak ke organ dalam kepala. Jangkitan ini akan menyebabkan radang pada bahagian dalam telinga dan membuatkan kepala rasa berpusing dan berputar.
  • Cedera Pada Bahagian Kepala. Bagi mereka yang pernah mengalami kemalangan dan menyebabkan kecederaan juga boleh menyebabkan terjadinya vertigo. Kecederaan yang terjadi pada bahagian kepala dan leher jika tidak dirawat dengan betul boleh menyebabkan vertigo.
  • Mengambil Ubat Dalam Tempoh Masa yang Lama. Mengambil ubat tertentu dalam tempoh masa yang lama juga boleh menyebabkan kerosakan pada bahagian dalam telinga. Kerosakkan ini akan menyebabkan masalah vertigo dan juga kerosakan organ yang lain. Ia biasanya terjadi tanpa pesakit sedar.
  • Migrain. Mereka yang mengalami migrain lebih berisiko untuk mendapat vertigo. Migrain adalah salah satu jenis penyakit pening kepala yang terjadi beberapa saat namun pada satu sisi sahaja.
  • Stroke. Gangguan stroke pada warga emas boleh menjadi risiko vertigo. Penyakit ini menyebabkan gangguan pada saraf yang berperanan untuk mengawal keseimbangan tubuh, dan penyakit ada otak dan juga telinga. 

Punca Vertigo

Pesakit vertigo biasanya mengalami vertigo tanpa disedari. Ia juga disebabkan oleh:
  • Mengambil kafein yang berlebihan.
  • Mengambil alkohol, merokok.
  • Mengambil ubat -ubat tertentu dalam tempoh masa yang lama.
  • Gaya hidup yang tidak sihat.
  • Kurang minum air.

Gejala Penyakit Vertigo

Pesakit biasanya mengalami gangguan pendengaran. Namun pada dasarnya vertigo mempunyai tanda-tanda awal iaitu:
  • Rasa sakit kepala yang terlampau
  • Rasa ingin muntah
  • Reaksi mata yang kurang peka
  • Badan ketar
  • Pendengaran terganggu semasa sakit kepala
  • Pandangan kabur, semua objek berbayang
  • Tubuh lemah
  • Nafsu makan menurun dan sukar untuk menelan

Bahaya Penyakit Vertigo

Adakah vertigo merbahaya? Pesakit bukan sahaja mengalami gangguan ketidak seimbangan malah vertigo juga boleh:

  • Mengancam Nyawa. Ia kan lebih serius apabila pesakit vertigo memandu kenderaan. Jika vertigo menyerang semasa pesakit memandu, akan menyebabkan konsentrasi pemanduan terganggu.  Jika pesakit teruskan memandu, ia dikhuatiri akan membahayakan pengguna jalan raya lain. Sebaiknya jika vertigo menyerang, pesakit hendaklah berhenti di bahu jalan dan meminta pertolongan dari pihak yang sepatutnya.
  • Menyebabkan Penyakit Lain. Gangguan vertigo biasanya menjadi petanda awal sesuatu penyakit yang berkait dengan otak dan telinga. Biasanya vertigo yang teruk menjadi penyebab tumor pada otak. 
  • Hilang Pendengaran. Gangguan vertigo boleh menjadi sebab serius terhadap gangguan pada telinga atau organ pendengaran. jangkitan yang terjadi pada bahagian dalam telinga biasanya menyebabkan kerosakan organ telinga sehingga pesakit boleh kehilangan pendengaran secara kekal. Hal ini mesti dihindari oleh semua pesakit vertigo.

 Rawatan Untuk Vertigo

Biasanya doktor akan memberikan ubat-ubatan seperti:
  • Antiemetic drugs
  • Anti-histamines
Namun begitu, penggunaan ubat terhadap pesakit vertigo belum tentu boleh merawat vertigo sepenuhnya. sebaliknya, mereka kemungkinan besar akan mendapat kesan sampingan sekiranya terlalu bergantung kepada ubat dalam jangka masa yang panjang.
Rawatan Alternatif Untuk Membantu Pesakit Vertigo


Vivix, suplement premium yang sangat tinggi antioksidan yang bertindak sehingga peringkat sel akan membantu membaikpulih DNA yang rosak.


Dengan kata lain, vivix dapat membantu membaiki keadaan tidak normal dalam tubuh termasuklah pengidap vertigo.


Testimoni Vivix MembantuPesakit Vertigo

 1. "Saya nak cerita tentang husband saya ni, sejak dia makan vivix, vertigo dia dah ok. Tak de dah rasa pening-pening melayang tu. Tak sampai sebotol dia makan, dah tak rasa dah.

so dia cakap nak continue je makan vivix since risau bila kawan dia merana kencing manis akibat dulu suka sangat minum air gas dalam tin kat tempat kerja. dahla suami saya suka juga dulu. Alhamdulilah suami nak ambik suplemen. Dahla suami saya ni susah nak ambik suplement. Vivix je ok!" -Anisah.


 2. "Mak saya vertigo. Dah macam -macam pergi sensei, homopathy, hospital masih tak settle. Lastly saya bagi mak vivix, Alhamdulillah lepas 3 botol mak dah sembuh dari vertigo. sekarang mak maintain vitamin biasa je, kebas-kebas tangan mak pun dah kurang. Alhamdulillah. Simpton penang, tak boleh bangun, unbalance, berdesing tak boleh bunyi bising ."

Alhamdulillah. Vivix banyak membantu mereka dalam menangani masalah kesihatan masing-masing.

Ramai yang kata vivix mahal, tetapi percayalah sebenarnya anda laburkan duit anda untuk kesihatan yang tiada galang gantinya.

Jom dapatkan sekarang untuk hidup lebih sihat.


INGIN PENJIMATAN HINGGA 15-20% JAUH LEBIH MURAH DARI HARGA BIASA?. HUBUNGI SAYA SEKARANG!




PENGEDAR SAH SHAKLEE TAMAN IMPIAN PUTRA/ BANDAR SERI PUTRA/ BUKIT 

MAHKOTA/ BANGI LAMA/ UKM/ BANGI AVENUE
Wakil Pengedar Shaklee Anda:
Harisatun Nida bt Abd Rashid (Nida)
♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 987151 ]
♥ SMS/WhatsApp : 0164225314
♥ fbfanpage: santaivitamin
♥ Instagram: shakleebangi_bynida






No comments:

Post a Comment

Punca dan Cara Buang Angin Dalam Badan Paling Berkesan!

Badan rasa berangin, mula rasa loya, pening dan nak muntah. Tapi tersekat. Ia juga boleh menyebabkan perut kembung akibat daripada angin ya...