Tanda-tanda Barah Usus Yang Perlu Kita Tahu

Kanser usus atau barah usus adalah kanser kedua tertinggi di kalangan kaum lelaki di Malaysia. Kanser usus ialah kanser yang menyerang usus besar (kolon, rektum dan anus). Kanser usus ialah kanser yang mempunyai harapan untuk pulih meskipun ia telah berada di tahap ke empat dengan menjalani rawatan yang disyorkan oleh doktor.

 Penting untuk kita tahu tanda-tanda awal barah usus supaya dapat mencegah barah dan mengurangkan risiko menanggung penderitaan sepanjang hayat.



Usus Besar

Usus besar berfungsi untuk menyerap air supaya najis yang terbentuk tidak berair. Berbanding usus kecil lebih besar peranannya kepada manusia iaitu berfungsi untuk menyerap vitamin, zat makanan. Oleh yang demikian, manusia tidak boleh hidup tanda usus kecil dan peranan usus besar juga boleh diambil alih oleh usus kecil.


Gejala Barah Usus

Antara gejala barah usus ialah:
  • Najis bercampur dengan darah. Kadangkala ada juga najis berwarna hitam. Dan ia merupakan tanda awal seseorag itu mengidap barah usus.
  • Perubahan corak tabiat membuang air besar seperti sembelit. Pesakit akan menghadapi kesukaran untuk membuang air besar yang luar dari kebiasaannya dalam sesuatu tempoh seperti 3 atau 4 hari tidak membuang.  
  • Cirit-birit. Ia merupakan salah satu tanda barah pada sebelah kiri usus.
  • Sembelit yang diselangi oleh cirit-birit. Ia berlaku disebabkan oleh najis yang mengeras tersumbat pada usus dan menyebabkan usus tersumbat kerana ia tidak dapat melalui usus besar. Najis yang tersumbat akan membusuk di dalam usus dan menyebabkan bakteria. Air akan kembali diserap pada ketika itu dan akan menyebabkan cirit birit berlaku. Apabla pesakit mengalami cirit birit, mereka akan berasa letih .
  • Tidak berak, kentut dan muntah. Pada peringkat ini usus telah tersumbat 100%. 
  • Hilang selera makan dan berat badan turun. Ia akan berlaku dalam masa yang singkat kerana pesakit tiada selera untuk menjamah makanan.
  • Tabiat ingin ke tandas. Pesakit akan mengalami rasa ingin ke tandas tetapi tidak membuang air besar. Hal ini adalah kerana kanser telah berada di bahagian rektum. apabila sel kanser telah berada pada bahagian rektum, ia akan memberi mesej yang salah kepada badan seseorang pesakit.


Faktor dan Risiko Barah Usus

Antara faktor boleh berlaku kanser usus ialah:

Umur. Warga emas yang berumur 50 tahun keatas adalah golongan yang berisiko untuk mendapat barah usus. Lebih 90% barah usus di Malaysia membabitkan warga emas.

Kehadiran polip dalam usus.  Polip ialah ketumbuhan kecil pada dinding usus. Sesetengah polip boleh berubah kepada baraP. pembuangan polip pada usus boleh mencegah daripada berlakunya barah usus.

Genetik. Faktor genetik atau sejarah keluarga lebih berisiko untuk mendapat barah usus berbanding mereka yang tiada sejarah keluarga.

Sejarah sendiri yang pernah mengidap barah. Wanita yang pernah mengidap kanser payudara, serviks berisiko untuk mendapat barah usus.

Pemakanan. Individu yang banyak mengambil makanan seperti daging dan kurang mengambil makanan berserat berisiko tinggi untuk mendapat kanser usus.

Perokok. Kajian menunjukkan perokok lebih berisiko 30 hingga 40% untuk mendapat sebarang kanser dan ketumbuhan polip pada dinding usus berbanding bukan perokok.

Pengambilan alkohol. Kajian menunjukkan individu yang mengambil alkohol berlebihan berisiko untuk mendapat kanser usus.

Obesiti. Obesiti juga boleh menyumbang kepada kanser usus.


Ujian Saringan dan Pengesanan

Pesakit kanser mempunyai harapan yang tinggi untuk sembuh jika ia dapat dikesan dengan awal. Dan peratusannya semakin menurun jika ia dapat dikesan pada peringkat yang kedua.

Kelewatan mendapatkan rawatan menjadi punca utama terjadinya kematian di kalangan pesakit kanser. Jawatankuasa Gabungan Amerika pada Tahap Pengenalan melaporkan bahawa kebanyakan pesakit (30 hingga 40%) berjumpa doktor apabila kanser mereka pada tahap yang ketika dan 20 hingga 25% lagi berjumpa doktor pada tahap kanser yang serius iaitu tahap keempat.


Bagaimana Vivix Dapat Membantu Pesakit Kanser Usus

Vivix ialah sejenis minuman botani, merupakan revolusi terbaru dalam pemakanan polifenol. Polifenol ialah kumpulan fotokimia yang terdiri daripada sebatian tanaman yang mengandungi antioksidan dan anti penuaan semulajadi.



Vivix mempunyai campuran unik botani Polygonum Cospidatum, Anggur Muscadine, Elderberri Eropah, dan Lobak Unggu yang kaya dengan Polyfenol.
Beberapa kajian menujukkan resveratrol mampu mencegah dan merencatkan sel kanser.
Menurut dari laporan Annals of the New York Academy of Science 2011, beberapa kajian awal mendapati  resveratrol mungkin mempunyai kesan anti kanser.
Dalam kajian pada tahun 2008 pada kultur sel, resveratrol membantu menyekat perkembangan kanser payudara pada peringkat awal. 
Diterbitkan dalam Penyelidikan Pencegahan Kanser, kajian itu mendapati resveratrol mampu menghalang estrogen dari bertindak balas dengan molekul DNA dan membentuk sebatian yang memberi tanda awal permulaan pembentukan kanser.
Menurut laporan yang diterbitkan pada tahun 2007 oleh Biologi Kanser Terapi, penulis laporan itu mendapati bahawa resveratrol muncul untuk menjejaskan semua peringkat karsinogenesis (di mana sel-sel normal berubah menjadi sel-sel kanser).
Diterbitkan dalam journal karsinogenesis, satu lagi kajian pada tahun 2008, menunjukkan bahawa resveratrol dapat membantu mencegah kanser prostat.

Vivix Membantu Pesakit Kanser

Ternyata vivix shaklee sangat membantu pesakit kanser dan merencatkan perkembangan sel kanser kerana vivix shaklee mempunyai 13 kali ganda kuasa resveratrol yang menentang kanser.
Anda boleh lihat kesan vivix di bawah ini: 

Kandungan utama vivix iaitu resveratrol merupakan sejenis bahan yang dikeluarkan oleh tumbuhan sebagai pertahanan tumbuhan terhadap diserang oleh penyakit. Kajian menunjukkan bahawa resveratrol sebagai antioksidan terhebat dan anti inflammatory.

Ramuan dalam vivix terbukti berkesan memberi kesan yang positif terhadap 4 mekanisme utama penyebab penuaan. 4 mekanisme utama penuaan selular iaitu:
  • KEROSAKAN DNA- vivix memelihara kerosakan DNA
  • PENGAWAL GENETIK- vivix memberi kesan yang positif terhadap pengawal genetik dengan memperlahankan penuaan pada peringkat selular.
  • PENURUNAN TENAGA SELULAR- Mitochondria dalam sel tubuh kita menghasilakn tenaga
  • PENIMBUNAN PROTEIN AGE- vivix 13 kali berkuasa berbanding resveratrol sahaja dan memperlahankan pembentukan protein age.
Sel kanser merupakan sel yang sangat pantas berkembang. Jadi jika anda atau keluarga tersayang disahkan kanser, segeralah bertindak dan dapatkan vivix sebagai ikhtiar untuk bebas kanser.

Inginkan PENJIMATAN 15-20% DARI HARGA RUNCIT? Jom daftar keahlian anda sekarang DI SINI

PENGEDAR SAH SHAKLEE TAMAN IMPIAN PUTRA/ BANDAR SERI PUTRA/ BUKIT MAHKOTA/ BANGI LAMA./ BANGI AVENUE
Wakil Pengedar Shaklee Anda:
Harisatun Nida bt Abd Rashid (Nida)
♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 987151 ]
♥ SMS/WhatsApp : 0164225314
♥ fbfanpage: santaivitamin
♥ Instagram: shakleebangi_bynida
















6 comments:

  1. Terima kasih di atas perkongsian..
    Kanser ni senyap2 je develop dalam badan..penting untuk jaga pemakanan, senaman dan amalkan gaya hidup yang sihat..pengambilan suplemen antipenuaan macam vivix pun bagus untuk langkah pencegahan kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu doktor Shikin. ade sesetengah pesakit anggap tanda awal kanser perkara biasa, tapi bila dah teruk baru tahu ada kanser. boleh ikhtiar dengan vivix.

      Delete
  2. barah usus ni memang menakutkan. sebab bila kita buang air besar, najis kita akan bercampur dengan darah. mesti sakut tu. nasib baik ada vivi boleg membantu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya betul tu Haziq. kanser usus jika awal-awal susah untuk dikesan. bila dah tahap yang bahaya biasanya baru boleh kesan. usaha dengan vivix insyaallah sangat membantu

      Delete
  3. Kawan kakcik baru aje meninggal kerana kanser usus. Dia dah bebas kanser payudara dan ovari tapi sangkut kat kanser usus ni..

    Rasa sangat bersalah kat diri tak paksa dia cuba vivix. At least walau saat dia nak pergi bukan keadaan sakit camtu. Huhuhu

    ReplyDelete
  4. Allahuakhbar..kalau boleh nak orang yang kita sayang cuba vivix. ba baru tahu keberkesanannya kan k.cik

    ReplyDelete

kanser hati